Hoihoi,
Dirk en Tom hadden het in de les al voorspeld: ik mag eens in Familie gaan meedoen als kassierster - ze noemen het "gastacteur", maar ik heb welgeteld vier woorden tekst... :-) Ik krijg daar een vergoeding voor van €100 voor een halve dag, maar ik vroeg me af hoe dat officieel zit met de belastingen.
Ik heb geen vaste job en ik ben geen zelfstandige, dus ik mag niet "onbelast bijklussen" zoals dat heet. Ik heb geen kunstenaarskaart, dus een "kostenvergoeding voor een artistieke prestatie" kan het ook niet zijn. Ik ben wel als freelancer ingeschreven bij Tentoo, dus ik kan het op die manier factureren, maar ik kan me voorstellen dat ze er niet op zitten te wachten dat elke edelfigurant (sorry, "gastacteur") met zijn eigen betalingsregeling afkomt. Hoe worden die dingen normaal geregeld?
Benny heeft helemaal gelijk. De meeste producties doen niet moeilijk over een kleine onkostenvergoeding, maar het is altijd een goed idee om een kunstenaarskaart aan te vragen. Ook is het vaak verstandig om te checken of het effectief 100 euro IN TOTAAL is. Vaak word je 1 keer betaald voor de prestatie en 1 keer voor de rechten. Dan gaat het meestal om een gelijkaardig bedrag, zodat je uiteindelijk bijvoorbeeld 200 euro verdient.